Az ismerkedős beszélgetések alkalmával elhangzik tőlünk egy kérdés a pár felé:

Ha egy kedvenc közös képet kellene választanotok, melyik lenne az? És miért?

Mindig van egy kép, ami rögtön beugrik. Általában a miért kérdésre adott válasz már sokat elárul arról, mit is keresnek, milyen esküvői képeket szeretnének.

Sokan a kép készültének az emléke miatt választják kedvencnek, vagy a kép színeinek és hangulatának köszönhetően. Vannak, akik kifejezetten előnyösnek érzik magukról és így kerül egy felvétel közel a szívükhöz.

A kérdést tovább boncolgatva rászoktunk kérdezni, hogy mi az, ami miatt rögtön törölnének egy képet, ami egyáltalán nem tetszik nekik egy fotón. Sokan erre már magabiztosabban tudnak válaszolni.  Ezekkel a válaszaikkal mutatnak rá legjobban arra, hogy mit is keresnek és talán még fontosabb, hogy vajon minket keresnek-e.

Minden fotósnak van valami, ami meghatározza az ő stílusát, az ő vizualitását, amit magáénak érez. Nincs annál jobb érzés, mint amikor a fotós és a pár víziója egyezik.

Talán a színvilág és az utómunkálatok az a kritikus pont, amit a legtöbb pár megjegyez és amivel kapcsolatban konkrét elképzeléseik vannak. Számtalanszor hallottuk már, hogy „Nem szeretnénk színtelen képeket”, „Nem szeretnénk sötét képeket”, de azért arra is volt bőven precedens, hogy másik esküvőn részt vettek és elhatározták, hogy ők biztos nem szeretnének mindenki számára kellemetlenül beállított pózokat a kreatív fotózásuk során.

Az esküvőszervezés talán egyik legnagyobb kihívását a megfelelő helyszín és szolgáltatók megtalálása okozza.

Mivel mi is átéltük, pontosan tudom hogyan alakul át a kezdeti lelkesedés az órák hosszáig tartó sikertelen keresést követően egyre nyomasztóbbá és elbizonytalanítóvá.

Amikor fotós választásra esik a sor, akkor töménytelen mennyiségű szempont alapján lehet szűrni és rengeteg tanács is fellelhető az interneten, hogy miket szükséges figyelembe venni a legideálisabb szolgáltató megtalálásához, legyen szó megfelelő felszerelésről, nélkülözhetetlen szerződéskötésről, megtekinthető teljes referencia anyagokról vagy éppen a fotós tapasztaltságáról. Ezek közül mindegyik top prioritással bír, azonban még mielőtt az ilyen jellegű szűrésbe belekezdtek érdemes magatoknak meghatározni képi világ tekintetében, hogy mi is az, amit kerestek, milyen emlékeket szeretnétek az esküvőtökről.

Éppen ezért a továbbiakban a legelterjedtebb fotózási stílusokról és színelésekről írnánk egy pár szót és mutatnánk rá példákat Pinterestről származó képek segítségével, hogy könnyebben megismerjétek és be tudjátok azonosítani, mi áll közel a Ti szívetekhez.

Miért jó ha tudtok ezekről a stílusokról fotós választás előtt?

  • Már korábban összegyűjtögetett képek alapján be tudjátok azonosítani, hogy melyik az a stílus, ami közel áll a szívetekhez, ezáltal célzottan tudtok szolgáltatót keresni.
  • Konkrétan el tudjátok mondani a potenciális szolgáltatóknak, hogy mit is kerestek és egyeztetni tudtok vele, hogy valóban egy húron pendül-e a Ti igényetek és az ő képi világa.
  • Inspirálódni tudtok az adott stílusban kép ötletekkel az esküvőtök dekorációjával és hangulatával kapcsolatban. Azonban fontos, hogy helyén kezeljétek az inspiráció gyűjtést és ne rugaszkodjatok el a valósától. Ha egy hangulat közel kerül hozzátok, fókuszáljatok arra, hogy a dekorációtól kezdve, a virágokig minden belepasszoljon az adott koncepcióba. Ebben segítségetekre lehet a dekorosotok, virágosotok.
  • Ha tisztában vagytok ezekkel a stílusokkal nem a fotós lefoglalását követően fogtok szembe találkozni először ezekkel az irányzatokkal és bánkódni, hogy kár, hogy nem előbb tudtatok ezekről.

Fotózási stílusok

Fotózsurnaliszta- Riport

Őszinte és dokumentarista stílusú képek készítői, leginkább szívből jövő és emlékezetes pillanatokra fókuszálva. Pontosan úgy örökítenek meg mindent, ahogy történik, nem avatkoznak közbe, nem instruálnak. Észrevétlenek, de mégis ott vannak mindenhol és igyekeznek minden pillanatot dokumentálni, legyen az egy készülődös, családi felfordulás, egy baki utáni összenevetés vagy éppen két részeg vendég lehengerlő táncpárbaja. Engedik az eseményeket szabadon kibontakozni és azt örökítik meg, ami kialakul.

Klasszikus, Tradicionális

Ahogy a neve is utal rá, a tradicionális stílust követő fotósok szeretik a jól bevált, megszokott mégis időtálló szögeket, beállításokat és az esküvői fényképészet olyan elhagyhatatlan elemeit, mint a csoportképek a szertartásokat követően. Habár ezekben a képekben nem a kreativitáson van a hangsúly, mégis időtlenségükkel kiállják az idő próbáját és 50-60 év múlva is jól mutatnak függetlenül az éppen aktuális trendektől.  Általában nem csak a történő eseményeket örökítik meg, hanem igyekeznek irányítani is a párt és a násznépet és amikor a szituáció megkívánja ( páros fotózás, csoportképek) élnek a pózoltatás eszközével.

Editorial - Irányított

A riportfotózás másik véglete. Az editorial stílusra, ahogy a neve is utal rá, jellemző, hogy a képek sokkal inkább beállítottak, tökéletesen megkomponáltak, befényeltek a körülményekhez képest. A párok, akikhez ez áll közel, leginkább a high-end,luxus, magazinjellegű érzést szeretnék a képeiken is visszalátni. Csak hogy egy példával éljek, a csoportképek sem a tipikus egymás mellé állunk és vigyorgunk a kamerába jelleggel készülnek, hanem az ezt a stílust kedvelő fotósok külön hangsúlyt fektetnek az emberek elrendezésére is a képeken.

FineArt

Nehéz definiálni mi is pontosan a fine art stílus. Habár a fényképészek itt is rendületlenül azon vannak, hogy minden fontos pillanatot a maga valójában örökítsenek meg,nagyobb hangsúly kerül a művésziességre. Különböző szemszögekből, megvilágításokból, kompozíciókkal igyekeznek megörökíteni az eseményeket és a riportálás helyett saját művészetüket belevíve elmesélni az esküvő történetét.

Utómunka stílusok

Bright and Airy ( Világos és szellős)

Jellemzők

  • romantikus hatású világos,filmszerű képek
  • világos és lágy pasztel színek
  • hidegebb árnyalatok

Az utómunka során a képek egy világos, olykor már túlexponált kinézetet kapnak. A színtelítettség legtöbbször csökkentett, hogy egy lágyabb, légies, romantikus érzetet adjon, ami pasztelesebb érzetet kelt. A színek hidegebbek ( több kék tónust használ),de a szerkesztéstől függően ez meleg is lehet. A bőrtónusok is világosabbnak tűnhetnek.

 

Dark and Moody ( Sötét és szeszélyes)

Jellemzők

  • erős, telített, sötétebb színek
  • erősebb kontrasztok
  • meleg és erős narancssárga és barna árnyalatok

Az ilyen utómunkával készült képek szöges ellentétei a Light and Airy irányzatnak. Az árnyékokkal való játék, a sötét tónusok drámaibbá, érzelmesebbé teszik a képeket. Gyakran az utómunkával alulexponált képeket érnek el, ezáltal egyes részletekre nagyobb hangsúly kerül, míg vannak részletek,amik a sötétítés miatt teljesen elvesznek. Erre a stílusra jellemző a mesterségesen szemcsészett ( grainy) hatású képek kialakítása. A bőrszín általában melegebb,mint az eredeti.

Timeless ( Időtlen)

Jellemzők:

  • valódi érzést keltő, ismerős képek
  • élethű színek
  • meleg és természetes árnyalatok

Ahogy a neve is utal rá, ezzel a stílussal utómunkázó fotósok függetlenül az aktuális trendektől élethű színekkel dolgoznak és abban hisznek, hogy a klasszikus, tradicionális színek 30 év múlva is megállják a helyüket. A képek helyesen exponáltak, azaz se nem sötétek, se nem világosak. A fehérek fehérek, a feketék feketék, ahogy a szemünk valóban látja őket. Ez az utómunka megmutatja azokat a részleteket, amik a valóságban is kirajzolódtak, azaz nem rejti el és nem is világosítja túl a menyasszonyi ruha csipkéjének a részleteit, a virágok texturáját, a vőlegény arckifejezését, amikor először meglátja a menyasszonyt. A színekben nem jelenik meg a paszteles hatás. A fotóstól függően a bőrszín és a színek hőmérsékletében minimális eltérés lehet az eredeti színektől, attól függően, hogy a fotós mennyire ragaszkodik a valósághoz.

Habár úgy tűnhet, mintha a stílusok tökéletesen élesen elhatárolódnának egymástól mind fotózási, mind utómunka terén, egyáltalán nem ilyen egyszerű bekategorizálni egy-egy fotóst és nem is szabad. Mindenkinek egy adott alkotási és utómunkázási stílus felé húz a szíve, ami a főirányzata. Ebben az irányzatban megjelenhetnek a többi stílusból elemek, mivel ettől lesz mindenki kicsit más.

Ha a saját irányunkat szeretném meghatározni, mi valahol a tradicionális és a fine art fotózás között vagyunk fotózási stílust tekintve. Habár az utómunkánkra egyértelműen a timeless, azaz az időtlen vonatkozik szeretünk inkább melegebb árnyalatokkal dolgozni és nem 100%-ban ragaszkodni az eredeti bőrszínekhez.